Jadwiga Grabowska
(1898 – 1988)
Pierwszą z kobiet, która najbardziej przyczyniła się do rozwoju branży modowej w Polsce była Jadwiga Grabowska. Przed wojną Grabowska handlowała odzieżą, a po 1945 roku założyła butik Feniks. W 1947 r. po upaństwowieniu prywatnych firm, zatrudniła się w Cepelii, następnie założyła Dom Mody "Ewa”. Grabowska powołała do życia Biuro Mody do Współpracy z Targami Lipskimi, które wkrótce zostało przekształcone w firmę Moda Polska. Moda Polska obok funkcji wzorniczej spełniała również rolę placówki handlowej. Moda Polska szybko stała się marką kultową, a Grabowska – ikoną przemysłu odzieżowego. Grabowska bywała często w Europie Zachodniej, szczególnie w Paryżu. Z kąd to przywoziła tkaniny które wykorzystywała do swoich kolekcji. Pod jej opieką powstała też jedyna w tym czasie szkoła modelek, a władza ludowa zachwycała się pomysłem stworzenia w Warszawie Paryża wschodu. W 1967 r. Jadwiga Grabowska odeszła na emeryturę. Zastąpiła ją Hanna Kłobukowska, ale pałeczkę projektancką przejęli młodzi plastycy – uczniowie Grabowskiej: Magdalena Ignar, Irena Biegańska, Karina Paroll, Krystyna Dziak, Małgorzata Zembrzuska i Jerzy Antkowiak.
Barbara Hoff
(1932 w Katowicach)
Poza "Modą Polską", kolejnym symbolem przemysłu modowego w ludowej Polsce był "Hoffland". Jego założycielka, Barbara Hoff, swój związek z modą rozpoczęła jako dziennikarka, prowadziła rubrykę „Moda” w tygodniku „Przekrój”. Hoff projektowała ubrania od początku lat 60. PPoczątkowo na potrzeby sesji fotograficznych w "Przekroju", a później na szerszą skalę. Podczas wyjazdów za granicę zobaczyła, że niedrogie ubrania też mogą być modne – "w końcu wyprodukowanie modnej bluzki kosztuje tyle samo co niemodnej". W 1967 roku zaproponowała dyrekcji Cedetu (największy wówczas dom towarowy), że zaprojektuje sukienki, Zakłady "Cora" uszyją, a Cedet zorganizuje stoisko i sprzeda jako Kolekcję Własną "Przekroju" (z dopiskiem Hoff). Tak się stało - dyrektorzy Cedetu i Cory podpisali umowę na wyprodukowanie 11 tysięcy sukienek. Gdy sukienki projektu Hoff trafiły do sklepów, pod naporem tłumu pękały szyby. Ludzie brali, co popadnie. Kupowali, wynosili, rozbierali nawet manekiny, ginęły paski i krawaty. Do późnych lat 90, co sezon wypuszczała do sprzedaży kilkadziesiąt oryginalnych wzorów dostępnych w setkach tysięcy egzemplarzy.
Grażyna Hase
(1939 w Warszawie)
Kolejną kobietą, która dała się zapamiętać jako kreatorka mody polskiej w PRL była Grażyna Hase. Modelka, projektantka mody, pracowała dla firmy odzieżowej "Cora", prowadziła program telewizyjny "Muzyka i moda", była dyrektorem artystycznym spółdzielni odzieżowej "Moda i Styl", ubierała wiele gwiazd ekranu i estrady. Grażyna Hase podkreslała, że jej inspiracją w wyborze ścieżki zawodowej była Jadwiga Grabowska. Hase, poza projektowaniem mody damskiej, realizowała również zlecenia na stroje dla pracowników wielu hoteli oraz Polskich Linii Lotniczych. Stworzyła również kolekcję dla polskiej sportowej reprezentacji na Zimowe Igrzyska Olimpijskie w Salt Lake City.
Kalina Paroll
Kalina Paroll, to kolejna kobieta o której nie sposób nie wspomnieć mówiąc o modzie w PRL. Artystka sztuk wizualnych, graficzka, projektantka mody. Pracowała w Modzie Polskiej, Laboratorium Odzieżowym, Polcoltexie, Kamei.